“Yeterlilik” kavramı uyumlu tanımlandı
Sağlık Bakanlığı, Hasta Hakları Yönetmeliği’ndeki düzenlemelere yönelik iddialarla ilgili yazılı açıklama yaptı.
Bakanlık tarafından 1998’de yayımlanarak yürürlüğe giren Hasta Hakları Yönetmeliği’nin, günün şartlarına göre yeniden düzenlenerek, dünkü Resmi Gazete’de yayımlandığı anımsatılan açıklamada, haberlerdeki iddialara konu olan “yeterlilik” kavramının, Medeni Kanun’un ilgili maddesinde yer alan hükümlere uyumlu olarak tanımlandığı belirtildi.
Medeni Kanun’un 13. maddesinde, “Ayırt etme gücü, yaşının küçüklüğü yüzünden veya akıl hastalığı, akıl zayıflığı, sarhoşluk ya da bunlara benzer sebeplerden biriyle akla uygun biçimde davranma yeteneğinden yoksun olmayan herkes, bu Kanun’a göre ayırt etme gücüne sahiptir” hükmünün yer aldığı kaydedilerek, şunlara dikkat çekildi:
“Bu kavramla, hasta hakları kısıtlanmamakta aksine hastanın hakkını bilinçli olarak kullanması vurgulanmaktadır. Hastanın, tarafına uygulanacak tıbbi müdahale hakkında bilgi alması, acil haller hariç, sonuçlarını bilerek tedaviyi kabul ya da reddetmesi veya başlanmış tedaviyi kesmesi hayati önem arz etmektedir. Bu kararı da yeterliyse hastanın kendisinin vermesi hakkıdır.”
Anayasa ve taraf olunan uluslararası sözleşmelerin, “sağlık hakkı”nın her vatandaşın hakkı olduğunu bildirdiğine işaret edilen açıklamada, “Dolayısıyla hiçbir ayırım yapmadan sağlık hizmetine ihtiyaç duyan herkes sağlık hakkından faydalanmaktadır” ifadesine yer verildi.
Yönetmelikte yapılan değişiklikler
Açıklamaya göre, yönetmelikte yapılan değişiklikler şunlar:
-Yönetmelik, askeri, özel ve üniversite dahil olmak üzere bütün sağlık kurum ve kuruluşlarını kapsayacak şekilde düzenlendi.
-“Yeterlilik, tıbbi müdahale, bilgilendirme ve rıza” kavramları tanımlandı.
-Bilgilendirme konusu ayrıntılı olarak düzenlendi. Hastaya bilgilendirilme isteğinden vazgeçmesi konusunda da düzenlemeye gidildi.
-Hastanın rızasına ilişkin usul ve esaslarla rızanın aranmayacağı haller ayrıntılı olarak düzenlendi.
-Engellilerin durumuna uygun bilgilendirilme yapılması ve rıza alınmasına yönelik düzenleme yapıldı.
-Hasta ve yakınlarının haklarının yanında sağlık kurum ve kuruluşuna başvurmadan ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken hasta sorumlulukları tanımlandı.
-Sağlık kuruluşlarındaki Hasta Hakları Birimleri, Hasta İletişim Birimlerine dönüştürüldü.
-Bütün sağlık kurum ve kuruluşlarında Hasta İletişim Birimleri kurulması öngörüldü.
-Sağlık müdürlükleri bünyesinde Hasta Hakları Kurulları oluşturuldu.