Abdi İbrahim Genel Müdürü Dr. Cüneyt Gedikli: İlaç sektöründe kârlılıktan bahsetmek zor
Management Center Türkiye’nin geleneksel olarak düzenlediği Müşteri Çağında Pazarlama Zirvesi bu yıl da dünyanın önemli pazarlama uzmanlarını İstanbul’da buluşturdu. 7-8 Aralık tarihlerinde “Hello I Love You” sloganı ve “Etkileşim Ekonomisinde Pazarlama” ana teması ile İstanbul Lütfi Kırdar Kongre Merkezi’nde gerçekleşen zirvede pazarlama dünyasındaki yeni strateji ve yaklaşımlar ilk kez masaya yatırıldı.
Etkinliğin konuşmacıları arasında yer alan Abdi İbrahim Genel Müdürü Dr. Cüneyt Gedikli, yeni dönemde ilaç sektörünü bekleyen pazarlama tabanlı zorlukları katılımcılarla paylaştı. Gedikli, günümüz ilaç sektörünün pazarlama denklemini şöyle anlattı:
“Özellikle gelişmiş ülkelerde sağlığa harcanan para artıyor. Bunun sebepleri de nüfusun yaşlanması ve yaşlı nüfusun bakım masraflarının çoğalması, insanların sağlık bilinçlerinin gelişmesi, teknolojideki gelişmeler, teşhis kolaylığı ve tedaviye ulaşma imkânlarının artması. Tüm bunlar maliyetleri artırıyor ve ilaç sektörünün farkı da alıcının devlet ve sigorta kurumları gibi tek ve büyük müşteriler olması.”
Pazarlamanın en önemli adımları ilaç sektöründe atılamıyor
İlaç sektöründe kârlılıktan bahsetmenin diğer sektörlere kıyasla oldukça zor olduğunu ifade eden Gedikli, pazarlamanın en önemli unsurları olan ürün, fiyat, alan, promosyon ve müşteriler tarafında kendilerine fazla alan bırakılmadığını söyledi.
“İlaçta ürün elde etmek kolay değil, her ürün 17-18 senelik bir süreçte üretiliyor ve yine her ürün için 1 milyar dolara yakın para harcamanız gerekiyor”
diyen Dr. Gedikli, fiyatı belirleyen kurumun aynı zamanda alıcı kurum olması nedeniyle ilaç fiyatlarının sıkı kontrole tabi tutulduğunun altını çizdi. İlaç sektöründe halka doğrudan tanıtım yapamadıklarını ifade eden Gedikli yalnızca doktorlara ve diğer aracılara ulaşabildiklerini bunu da kongreler, eğitim toplantıları, tıbbi yayınlar, postalama ve tıbbi mümessillerin yaptığı yüz yüze ziyaretler aracılığıyla başarabildiklerini kaydetti. İlaç tanıtımı alanında bazı kuralların değişmek üzere olduğunu hatırlatan Dr. Gedikli cesur, güvenilir, şeffaf olmanın yanında markayla tüketici arasındaki ilişkinin bilinci ve duygusal bağ kurma gerekliliğinin markaların fark yaratmasında önemli rol oynayacağını ifade etti.