“Pazarlamanın ‘D’ Hali: İlaç Sektöründe Dijital Pazarlama Konferansı” gerçekleşti
Pharma Tailor Made Services (PTMS) tarafından düzenlenen "Pazarlamanın ‘D’ Hali: İlaç Sektöründe Dijital Pazarlama Konferansı", geçtiğimiz Çarşamba günü (8 Şubat 2012) Conrad Hotel İstanbul’da gerçekleştirildi. Konferansta "ilaç pazarlamasında dijital dönüşüm", "neden ve nasıl e-detailing" ve "ilaç pazarlamasında inovatif çözümler" gibi mediko-marketing gündemini her geçen gün daha fazla meşgul eden konular tartışıldı.
Konferansın açılışında konuşan 41? 29! Dijital Ajans’ın Kurucusu ve Başkanı Alemşah Öztürk, katılımcılara dijital dünyadaki yeni trendleri anlattı. Mobil cihazlar üzerinden gerçek zamanlı veri kullanımı ile ön plana çıkan "Now Culture"a ilişkin ilginç örnekler sunan Öztürk, doğru içerik ve doğru zamanlama konusunda ipuçları paylaştı. Öztürk, ilgiyle izlenen konuşmasını, "sanal gerçeklik" (augmented reality) uygulamalarının sağlık alanında başarılı sonuçlar üretebileceği öngörüsü ile sonlandırdı.
Öztürk’ten sonra söz alan konuşmacılar; Yeditepe Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aykut Arıkan ve Webrazzi Kurucusu ve Editörü Arda Kutsal, dijital pazarlama evreni ve bu evrenin getirdiği yeniliklerin geleneksel pazarlama yaklaşımını nasıl değiştirdiği konusunda tecrübelerini izleyicilerle paylaştılar. Tüketicilerin günümüzde birer "türetici" (prosumer) haline geldiğini vurgulayan Doç. Dr. Arıkan, artık "hedef kitle" yerine "kritik kitle"yi tartışıyoruz ifadelerini kullanırken; Kutsal, mobil kullanım hakkında bugün ulaşılan verilerin, mobilin önümüzdeki yıllarda hayatımızda alacağı rolün göstergesi olduğunun altını çizdi.
İlaç sektöründe dijital stratejilerin yönetimi konusunda 17 yıllık bir tecrübeye sahip olan ve bugün Dijital Sağlık Danışmanı olarak halen sektöre hizmet vermekte olan Les Starnes, Konferans’ın önemli konuşmacılarından birisiydi. Yeni teknolojilerin adaptasyonu sürecinde yaşanan problemleri,
"Kısa vadede teknolojiyi gereğinden fazla önemsiyor, uzun vadede gerektiği kadar önem vermediğimizi görüyoruz."
sözleri ile özetleyen Starnes, internetten önce kendilerini tıbbın merkezinde gören hekimlerin, artık "e-hasta"ları merkezde gördüğünü söyledi.
Starnes’ın ardından söz alan Mehveş Altun, Araştırmacı İlaç Firmaları Derneği (AİFD) tarafından hazırlanan ve dünyada bu konuda yayımlanmış ilk kapsamlı rehber olma niteliği taşıyan "AİFD Dijital İletişim Rehberi"nin detayları hakkında bilgi verirken, kurumsal internet sitelerinin hâlen önemli iletişim araçları olduğuna vurgu yaptı. ATUVA Yönetim Danışmanlığı Firması’nda Danışman olarak görev yapmakta olan Altun; yanlış çevrimiçi politikaların, sadece ilişkili firmaya değil, tüm sektöre zarar vereceği uyarısında bulundu.
Cegedim Türkiye Genel Müdürü İstem Akkan tarafından izleyiciler ile paylaşılan "Hekimlerin Dijital Alışkanlıkları" araştırması, Konferansın en çok ilgi çeken başlıkları arasında yer aldı. Türkiye’de doktorların %100’ünün internet bağlantısı olduğunu söyleyen Akkan, %38’inin de akıllı telefon sahibi olduğunu söyledi. Akkan ayrıca, %95’i sosyal medya üyesi olan Türk hekimlerin, %45’inin sosyal medyayı profesyonel amaçlarla kullandığını ifade ettiğini belirtti.
Konuşmacılar arasında yer alan Roche Dijital Projeler Müdürü Jean-François Suelves ve Roche A-CRM Başkanı Pedro Blasco, e-detailing konusunu izleyicilere kendi tecrübelerinden yola çıkarak aktardı. Suelves,
"Ürün odaklı detailing çalışmalarımız, evrilerek doktor odaklı bir hal aldı."
derken; Blasco, tıbbi temsilcilerin artık içerik üreten kişi olmaktan çok içerik tüketen kişi haline geldiklerine vurgu yaptı. Blasco ayrıca, birçok doktorun da artık tablet bilgisayar kullanıcısı olmasının, tablet bilgisayar ile detailing yapan temsilcinin doktorla daha önce eşine rastlanmayan bir yakınlıkta iletişim kurabilmesinin önünü açtığına dikkat çekti.
Konferans bünyesinde iki de panel gerçekleştirildi. "Yeni Medya Teknolojileri ile Sağlık İletişimi" ve "İlaç Pazarlamasında İnovatif Çözümler" başlıkları taşıyan bu panellerde bütünleşik pazarlamada sosyal medyanın rolü ve örnekleri tartışıldı. İlk panelin konuşmacıları arasında yer alan Bayer Genel Tedaviler – Kadın Sağlığı Bölümü Direktörü Dr. Oğuz Mülazımoğlu, sosyal medyanın ulaşılacak bir hedef olarak değil, hedefe ulaşmakta kullanılcak bir araç olarak algılanması gerektiğine vurgu yaparken, Bausch + Lomb Lens ve Lens Bakım Bölümü Pazarlama Müdürü Seray Akyıldırım dijital teknolojilerin etkin kullanımını geliştirdikleri iPad uygulaması ile örnekledi. Akyıldırım, kanala göre içerik ve segmente göre sunuş yapma olanağı sağlayan iPad uygulamalarını kullandıkları CRM altyapısı ile birleştirerek, kişiselleştirme düzeyini daha da geliştirmeyi hedeflediklerini belirtti.
İkinci panelin konuşmacılarından Med İlaç SFE Müdürü Murat Gümrükçü ve Novo Nordisk Ürün Müdürü Deniz Akın Kurtoğlu, izleyicilerle kendi başarı öykülerini paylaştı. Gümrükçü, dijital altyapı ile desteklenen eczacı programları sayesinde eczanedeki ürün değişim oranlarını Türkiye ortalaması olan %18’in üzerine, %58’e çıkarmayı başardıklarını anlatırken; Kurtoğlu, insülin kullanmak zorunda olan bir hastayı simüle eden web uygulaması kullanarak doktorları doğru tedavi yöntemine yönlendirmeyi nasıl başardıklarını detayları ile aktardı.
Sağlık sektörüne eğitim, farmakovijilans, mediko-marketing, çeviri gibi çok çeşitli alanlarda hizmet veren PTMS‘nin Ortağı Kıvılcım Kayabalı, yaptığı kapanış konuşmasında, benzer toplantılara önümüzdeki yıllarda da devam edeceklerini bildirdi.