Satıcılarda davranış değişikliği (2)
İlaç sektöründe satış ekibinin her zaman çok önemli bir rolü olduğunu bir önceki yazımızda belirtmiştik. Bu bölümde, tıbbi satış temsilcilerinin hekimlere ziyaretlerini nasıl değerlendirmek gerektiği üzerinde duracağız.
Tıbbi satış temsilcisi açısından iyi bir ziyaret; doktorun ilgilerine yönelik iyi pazarlama malzemeleri kullanmayı gerektirir; hekimin ilgi ve dikkatini çeker; ürünü tanıtmak ve mesajları iletmek için yeterli zaman içerir; müşteri ilişkilerini derinleştirir; takip ziyaretleri yaratma fırsatı verir; kendi kendine analiz yapabilme fırsatı verir; ziyaret hedeflerine ulaşıldığı ve iyi bir iş başarıldığı hissini yaratır. Ayrıca, düzenli ziyaretler, yüksek satış sonucunu doğurur ve tüm verimli ziyaretler hasta yararı açısından bir artı değer yaratır.
Hekim açısından iyi bir ziyaret ise; kısa zamanda maksimum değer yaratır ve bilgi aktarır. Bilgiler hasta odaklıdır; hekimin sıklıkla karşılaştığı hastalıklarla ilgilidir ve potansiyel soruları yanıtlamak amacıyla tasarlanmıştır; hekimin diğer şirket temsilcilerine yönelttiği sorularla ilgili bilgiler de içerir; hekimin tercihleriyle ilişkili pazarlama malzemesi ve detaylı çalışmalar söz konusudur; güvenilir bir tıbbi satış temsilcisi profili ile paraleldir; ayrılan zaman keyifli bir kişisel atmosferde gerçekleşir.
Tıbbi satış temsilcisi hekime iyi bir ziyaret gerçekleştirebilmek için önceden şu sorulara yanıt aramalıdır: Hekime en son ne söyledim, ne anlattım ve hangi basılı materyali gösterdim? Bir sonraki ziyaretimde tam olarak neyi başarmak istiyorum? Ürünüm reçetede geçmişe oranla daha çok yer alıyor mu? Rakiplerim hekime ne söylüyor, ne anlatıyor ve hangi basılı materyali gösteriyor? Hekime yeni hangi bilgileri verebilirim? Bir önceki ziyaretimde benden ne istedi? Takım arkadaşlarım hekime ne söyledi, ne anlattı ve hangi basılı materyali gösterdi?
Hekime gerçekleştirilen iyi bir ziyaretten sonra tutulan rapor ziyareti öncelikle satış temsilcisinin performansı açısından özetlemelidir. Ziyaret hedefi ve süresi, tanıtılan ürün veya ürünler, anahtar mesajlar ve kullanılan tanıtım materyalleri raporda yer alır. Rapor aynı zamanda hekimin tepkileri açısından da aydınlatıcı olmalıdır. Hekimin genel profili, yönelttiği özel sorular, endişe ve itirazları, rakipler hakkındaki bilgisi ve düşünceleri, ürün reçete etme alışkanlıkları, takip ziyaretlerinde yapılacaklar gibi noktalar raporun etkisini artırır.
Tıbbi satış temsilcileri ve bölge müdürlerine “hekime iyi bir ziyaret gerçekleştirme” konusu aktarıldığında genel olarak aşağıdaki tepkileri verirler. Siz de benzer tepkilerle karşılaştınız mı?